dinsdag 5 september 2017

Boekpromotie in de groep

Boekpromotie





.......is het presenteren van een boek aan de klas. Je hebt hier slechts een kwartiertje voor nodig. Je laat hierbij het boek zien, vertelt er kort iets over en leest een fragment voor, waarbij je ervoor zorgt dat dit fragment nieuwsgierig maakt en/of eindigt met een cliffhanger. Als je het boek gelezen hebt en je bent er enthousiast over, dan laat je dit natuurlijk zo goed mogelijk merken! Maar zelfs als je het boek gelezen hebt en je vond er zelf niet zoveel aan, dan nog kan het wel een leuk boek zijn voor bepaalde kinderen in je klas. Het spreekt dan enorm aan als je tegen zo’n kind zegt: “Ik las dit boek en moest meteen aan jou denken. Ik denk dat het echt iets voor jou is!”. Vanzelfsprekend moet dit wel een oprechte uitspraak zijn en het is dan ook belangrijk dat je de juiste boeken kiest voor de boekpresentaties. Meer over het kiezen van een boek lees je hier. Op deze website is bij elk boek een fragment te vinden dat je kunt gebruiken voor boekpresentatie. Boekpresentatie is de uitgelezen manier om veel verschillende boeken onder de aandacht te brengen.

Op de site van leesbevordering in de klas vind je tiplijsten (van Femke Cools). Deze tiplijsten zouden je kunnen helpen bij het aanreiken van boeken aan kinderen in je klas.Vanzelfsprekend is geen kind hetzelfde en zal ook menig kind niet álle boeken van één lijst leuk vinden, maar deze lijsten zouden je goed op weg kunnen helpen bij stap 1: het leesplezier van kinderen vergroten, door rekening te houden met hun favoriete genre of tekstsoort.

Van de boeken die gepromoot zijn wordt de cover in de klas opgehangen en mogen de kinderen er hun eigen recensie bij plakken.


De doelen van de boekpromotie zijn: vertellen over de inhoud van een boek, jouw eigen 
mening geven over het boek, een stukje voorlezen en je gekozen boek op een creatieve 
manier verwerken. 

Deel 1 De voorbereiding 
Het is handig als je het op papier zet. De volgende punten moeten in je verhaal zitten: 

- Titel 
- Auteur - Prijzen en nominaties - Beschrijving belangrijkste personages 
- Illustrator - Thema (uiterlijk, leeftijd, hobby’s, rol in het verhaal) 
- Uitgeverij  - Inhoud: korte samenvatting zonder eind! 

Deel 2 De boekpromotie 
Je mag je opgeschreven punten als geheugensteun gebruiken. Je vertelt in eigen woorden een 
lopend verhaal. Dus niet punt voor punt opnoemen. 

1. Je laat het boek zien. Je vertelt over de punten die je hebt opgeschreven bij deel 1. 
2. Je vertelt iets over de leukste bladzijde of over het leukste hoofdstuk uit het boek.* 
3. Je laat de mooiste tekening zien.* 
4. Je vertelt je mening over het boek.* 
5. Je vertelt over welk stuk uit het boek je iets gaat voorlezen en leest zo’n 1 à 2 bladzijden voor. 

* Let op: geef overal argumenten voor: leg uit waarom je iets vindt. 

Tips voor het voorlezen: 
-          Lees in een rustig tempo. 
-          Articuleer goed: praat met een duidelijke stem en gebruik de juiste klemtonen. 
-          Houd contact met het publiek. Kruip dus niet achter je boek. 
-          Gebruik niet teveel stemmetjes. Je kunt met je eigen stem ook boeiend voorlezen. 
Bijvoorbeeld door zacht en hard af te wisselen (maar schreeuw nooit). Je kunt je stem 
ook blij, boos, verdrietig of geheimzinnig laten klinken. 
  
Deel 3 Beeldende verwerking 
Als we allemaal onze boekpromotie hebben gedaan, houden we een tentoonstelling van onze creaties.
Bij de creatieve, beeldende verwerking kun je denken aan de volgende dingen: 
  
-          Schildering van een of meerdere hoofdpersonen, een gebeurtenis, een locatie in het verhaal. 
-          Collage van plaatjes uit tijdschriften en van Internet die te maken hebben met het onderwerp 
van je boek. 
-          Kunstwerk van klei, stof, hout of papier-maché van een van de hoofdpersonen of een 
belangrijk gebouw of een bijzonder object in het boek. 
-          Plintposter: een geïllustreerd zelfverzonnen gedicht (voorbeelden zie www.plint.nl
-          Nog een ander idee? Stel maar voor! 
  
Je neemt je beeldend werk mee als je je boekpromotie houdt. Je laat het zien en vertelt 
kort wat het voorstelt. Maak er ook een klein tekstkaartje bij voor in de tentoonstelling. 
Daarop staan de titel van je boek, de schrijver, de titel van je kunstwerk, jouw naam en in 
een paar zinnen wat het voorstelt. 
  
Veel succes en vooral heel veel (lees)plezier! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

MakerSpace De Ontwerpend leren Cyclus

  Een voorbeeld van hoe om te gaan met ontwerpend leren Intro: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5083911/de-beste-ontwerpen-aller-tijden...